14 februari 2013

Besked

I onsdags förra veckan hittade jag en knöl i vänster bröst.
Ringde läkare nästa dag som undersökte och skickade remiss till mammografi och provtagning.
Måndagen efter var jag på mammografi. Och sen även ultraljud.
De tog 5 cellprover från knölen. Trodde de var klara. Men icke. Hon hade hittat nåt mer som hon ville ta prov på. 5 prover till.
Fick tid hos bröstläkare idag för att få resultatet.

Det var cancer.

Jag har inte bröstcancer i släkten. Jag är för övrigt fullt frisk. Jag är ung. Ändå fick jag det.

Ska jag dö nu? Nej, sa läkaren.

Ska behandlas med det starkaste de har. Cellgifter först, sen operation.

De tog ännu mer prover, med "häftpistolen", idag. Får besked på vilken sort det är, och därmed vilken behandling jag får, på tisdag.

Heltidssjukskriven direkt.

Är helt förtvivlad, helt lugn och helt tom - samtidigt.

Alla ❤-dag idag. Ett datum jag aldrig glömmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar