9 augusti 2013

"Bra och dåliga nyheter"

Återbesöket hos kirurgen blev inte som jag tänkt mig.
Hon börjar med att säga att hon har "bra och dåliga nyheter".

Det braiga är att tumören krympt från ca 2cm i diameter till 13mm.
Lite motsägelsefullt mot vad vi hört tidigare efter mammografin och ultraljudet då de sa att allt var borta.....

Det dåliga är att i vävnaden runtomkring tumören hade de hittat många små förstadier till cancer. Då man inte kan utesluta att det finns i övriga bröstet också kommer jag att opereras igen och då tar de hela bröstet. Kommer att opereras den 19e, det var första lediga tid.

I armhålan hade de tagit 25 körtlar och bara hittar cancer i en körtel. De anser att cancern är borta där nu.

Jag kommer fortf att strålas men först ca 4 veckor efter nästa operation, så allt skjuts bara framåt.

Frågade om att få ett nytt bröst. Och pga att jag ska strålas är jag inte en kandidat för att få implantat, utan jag kommer att få en rekonstruktion gjord av vävnad från valken på magen. Men det görs först 2 år efter operationen.

Frågade om jag har cancern i blodet. Det trodde de inte eftersom det bara fanns cancer i en körtel. Det hade inte hunnit sprida sig så långt. Tyvärr finns det inga prover att ta som kan visa om det finns i blodet.

Känner mig snuvad på konfekten. Det skulle vara cellgifter, operation, strålning - klart! Ingen sånt här skit!

Imorgon ska jag till sjukgymnasten efter att jag själv ringt och bett att få komma eftersom jag är så begränsad i armrörelserna.
Kirurgen idag tyckte dessutom att armen såg svullen ut så hon tyckte det var jättebra att jag tagit tag i det.
Konstigt att de i vanliga fall låter det gå en månad innan sjukgymnasten kopplas in!


5 kommentarer:

  1. men vad tusan.... det var ju faktiskt inte alls så det skulle vara ju. Men det är bra att de tar det säkra före det osäkra. Men varför får man inte implantat om man strålas? Då kan du ju äta på dig lite så det finns ngt att ta av på magen! ;)

    puss på näsan! Det kommer gå bra ändå!!

    SvaraRadera
  2. Och massa kramar från alla oss i Malmö<3

    SvaraRadera
  3. Tycker också det verkar konstigt med sjukgymnast... Bra att du får en snabb tid!
    Kan man inte ta båda brösten i färebyggande syfte?!
    Stor fet kram och en blöt puss!
    /Lena

    SvaraRadera